Mesajul unui text (liric)

Daca poezia este un pastel scrieti asa :)

Exemplu pe poezia “Interior” de Otilia Cazimir ( mai jos o sa aveti un subiect cu aceasta poezie)

Poezia “Interior” de Otilia Cazimir este un pastel si prezinta ceea ce se intampla in interiorul unei case, pe timp rece. Titlul este format dintr-un substantiv comun, care denumeste un spatiu.

In opinia mea, textul provoaca o stare de melancolie si nostalgie.

In primul rand, campul lexical al naturii trimite cu gandul la specia pastelului, prin cateva cuvinte, cum ar fi “florile”, “soarele”, etc. Anotimpul este iarna (un sfarsit de toamna).

In plus, figurile de stil si imaginile artistice particularizeaza mesajul textului. Personificarea “se uita-afara florile din gastre” este foarte sugestiva, sugerand ideea ca florile sunt insufletite, dand naturii viata. Imaginea vizuala ” Prin geamul aburit si transparent” arata ca geamul aburise datorita frigului de afara. Acest limbaj figurat demonstreaza comuniunea dintre om si natura.

In ultimul rand, sentimentele transmise sunt de melancolie si tristete.

In concluzie, mesajul textului este foarte sugestiv.

MODEL DE EXAMEN

SUBIECTUL I                                                                                                                                ( 42 de puncte)

 

Citeşte cu atenţie textul următor:

Rămâi!…

Pe la ferestre a trecut un fulg: e cel dintâi…

 

Prin geamul aburit şi transparent,

Se uită-afară florile din glastre*,

Cu gâtu-ntins spre soarele absent.

 

Se-ntunecă. Şi focul, prin unghere,

Învălmăşeşte pâlpâiri albastre

Cu umbre nestatornice şi moi.

 

Ascultă…oare ce s-aude?…

Cu haina ruptă, plină de noroi, cu plete ude,

Se uită Toamna în odaie

Şi-mi bate-n geam cu degete de ploaie.

I-e frig. Şi a simţit, de-afară,

Că-n suflet am păstrat un colţ de vară…

           

Oglinda a cuprins odaia toată

În apa-i plumburie şi-ngheţată.

Rămâi!…

Afară ninge cu petale

De crizanteme artificiale,

Şi nu mai trece nimenea pe stradă…

                                    (Otilia Cazimir, Interior)

 

glastră, glastre* – s.f. Ghiveci cu pământ în care cresc plante ornamentale (cu flori); vas special (cu apă) în care se păstrează flori ale plantelor decorative;

ungher, unghere**  – s. n.  Porțiune dintr-o încăpere cuprinsă între extremitățile reunite a doi pereți alăturați, colț;

A.

Scrie, pe foaia de concurs, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:               

1. Transcrie, din textul dat, un cuvânt folosit cu sens propriu şi unul cu sens figurat.                                     6 puncte

2. Adu două argumente ce justifică folosirea cratimei în versul: Cu gâtu-ntins spre soarele absent.              6 puncte

3. Numeşte două figuri de stil existente în versul În apa-i plumburie şi-ngheţată.                                          6 puncte

4. Identifică două marci lexico-gramaticale ale eului liric.                                                                               6 puncte

5. Prezintă, pe scurt, semnificaţia titlului, prin raportare la conţinutul de idei al poeziei.                                6 puncte

B.

Redactează o compunere, de 10-15 rânduri, în care să argumentezi că poezia Interior de Otilia Cazimir este o operă lirică.                                                                                                                                                               12 puncte

În compunerea ta trebuie:

-          să menţionezi două trăsături ale operei lirice;                                                                                      4 puncte

-          să ilustrezi cele două trăsături prin raportare la textul dat;                                                                  4 puncte

-          să ai o structură adecvată tipului de text şi cerinţei formulate;                                                            2 puncte

-          să te înscrii în limitele de spaţiu indicate.                                                                                            2 puncte

 

Subiectul al II-lea                                                                                                                                          36 puncte

Citeşte cu atenţie textul următor:

„Colindatul copiilor, piţărăii sau mersul cu niţălaşul, care de obicei se făcea cu o zi înaintea Crăciunului, pe 23 decembrie, erau întruchiparea purităţii, care în textul sacru era reprezentată de cântarea îngerilor, cei care au anunţau naşterea. Singurele daruri pe care copiii le primeau erau fructele uscate şi colacii, nucile şi merele, care se consumau la o masă comună. Aceşti înaintemergători marcau un spaţiu de purificare prealabilă al desfăşurării sărbătorilor. Ei purtau în mână colindiţe, însă şi aici există diferenţe locale. Aceste colindiţe erau nişte beţe frumos împodobite, cu care copiii scormoneau tăciunii din vatră. Se poate spune că aceasta este o primă expresie a relaţiei dintre ritualul de sărbătoare şi accepţia luminii. Simbolistica acţiunii copiilor era aceea de a media, de a stimula efectul luminos al focului. Astăzi, nu se mai practică acest obicei. Mărturiile existente atestă existenţa acestui obicei şi la popoarele pregermanice şi la popoarele precreştine, însă semnificaţia era cu totul alta (…)

Bradul, aşa cum dovedesc sursele documentare, a apărut în a doua jumătate a secolului al IX-lea, probabil pe filiera legăturilor cu lumea germanică. Bradul, în tradiţia noastră, era legat de momentele importante ale vieţii – naştere, căsătorie, moarte. Pe scurt, bradul simboliza ideea de pom al vieţii. Este interesant că în unele părţi ale lumii germanice, podoabele de pom nu erau chiar întâmplătoare. Se puneau mere, nuci, corabia, care simboliza biserica, crucea, îngeraşii, lumânările…”

                ( Raluca Brodner, Semnificaţiile obiceiurilor de Crăciun, http://www.ziarullumina.ro, 21 decembrie 2008)

 

  1. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare din cerinţele de mai jos:
  1. Formulează câte un enunţ în care să numeşti următoarele elemente care privesc fragmentul citat:

-          autorul şi titlul articolului;

-          ce semnifică colindiţele;

-          care este semnificaţia bradului în tradiţia noastră.                                                                               6 puncte

2.   Selectează enunţul în care sunt precizate darurile pe care le primeau copiii în urma colindatului.     6 puncte

3.  Notează răspunsul corect pentru cerinţa:

În fraza Este interesant că în unele părţi ale lumii germanice, podoabele de pom nu erau chiar întâmplătoare există:

  1. o propoziţie principală şi o predicativă;
  2. două propoziţii principale;
  3. o propoziţie principală şi o subiectivă.                                                                                                6 puncte

4. Precizează valoarea morfologică pentru fiecare din cuvintele subliniate în text: aceşti, nişte, astăzi. 6 puncte

B.

Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să foloseşti ca mod de expunere predominant naraţiunea având ca început dat următorul enunţ: Într-o noapte de decembrie, clinchetele de clopoţei ale saniei trase de cei doi reni umpleau văzduhul.

În compunerea ta, trebuie:

- să formulezi un titlu expresiv/personalizat al textului redactat de tine;                                                 4 puncte

- să respecţi convenţiile specifice unei naraţiuni;                                                                                     4 puncte

- să ai un conţinut şi un stil adecvate tipului de text şi cerinţei formulate;                                               2 puncte

- să te înscrii în limitele de spaţiu indicate.

About these ads

1 Comment

Filed under LIMBA ROMANA

One response to “Mesajul unui text (liric)

  1. Catly

    Este chiar foarte buna dar am o nelamurire referitoare la al doilea argument in care ai spus : ” Acest limbaj figurat demonstreaza comuniunea dintre om si natura “. Limbajul figurat demonstreaza asta sau doar personificarea propriu-zisa ? Eu sunt in clasa a VIII-a , si la scoala am inteles ca doar personificarile releva comuniunea om-natura.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s